Li-Ion

Litium-Ion batteriet


er pt en af de mest energitætte batterier i almindelig komerciel handel. De mest udbredte og det sikreste batteri er af typen LiFePo4, som med Lithium,  Jern Fosfat forhindrer batteriet i såkaldt termisk runaway. Det hører bestemt stadig til en af de dyrere batteri løsninger, og er derfor ikke vores foretrukne valg i større og stationære anlæg, blandt andet også fordi det stadig kniber med uafhængige og pålidelige data for den reele levetid. Men det er sikkert at man kan klare sig med 70% af det antal Ah man har behov for med bly batterier, idet de kan aflades med 80% mod kun 50% på blybatterier.

Lithium-Ion


teknologien er nok kommet for at blive, omend der arbejdes ihærdigt på at finde noget der er endnu bedre.


Lithium Ion eller rettere LiFePo4(Lithium, Jern, Fosfat) eller devianten LiFeYPo4 (Ytrium sikrer bedre drift i koldt vejr og muliggør større strømtræk) har deres helt klare berettigelse i mobile anlæg, specielt  for alle eldrevne køretøjer, der jo skal slæbe rundt på  batterierne selv, såsom elbiler og elcykler m.fl.. Her har den høje energitæthed meget stor betydning. Imidlertid er de stadig ikke rigtig hurtige nok at oplade, hvilket er specielt el-bil markedets største akilleshæl, når man er vant til at kunne tanke sin bil op på bare 1-2 minutter.


For stationære anlæg er større vægt og dimensioner typisk helt uden betydning, ligesom oplade tempoet sagtens kan følge med uden problemer, her er det levetiden der er altafgørende, og der hersker en del usikkerhed om Lithium-Ion batteriets reelle levetid i antal år. Teknologien  klarer beviseligt flere cycles  (op/afladninger) ved 80% afladning end bly-syre batterierne, men forskellen er alt for lille, til at retfærdiggøre den store prisforskel.


Fælles for alle Lithium-Ion batterier, er at de  udover den betydeligt højere anskaffelsespris også er nødt til at have et BMS (Battery Management System), for at tilsikre ballancen mellem de enkelte celler og forhindre over-/afladning og ophedning af cellerne.


Et kvalitets-blysyre klarer uden problemer 3000 cycles ved 50% DOD mens et  LiFePo4 klarer ca. 3500 cycles ved 80%, så  er det bare at omregne disse data ifht. prisen, så er der ingen tvivl om hvilket batteri der præsterer den bedste økonomi, når altså vægt og størrelse  er under-ordnet. Men dette gælder altså ikke for AGM eller GEL batterier !!!


Man kan sagtens købe stationære Ø-drift anlæg bestykket med Li-Ion batterier, men de er typisk forsynet med alt for lille kapacitet, for at holde anskaffelsesprisen nede på et konkurrencedygtigt niveau, og med på-stande om, at man sagtens kan aflade batterierne 90% uden det har nogen betydning....men det har det altså !!!


Derfor som udgangspunkt anbefaler vi ikke LiIon batterier til stationære systemer, medmindre der absolut ikke er mulighed for andet af pladsmæssige årsager.


Vores beregningsprogrammer har både Bly-AGM, Bly-syre, Nikkel-Jern og Lithium-Ion drifts parametre og priser herpå, og finder så på den bag-grund, den driftsøkonomiske mest fordelagtige batteri konfiguration, ifht. til forbrugsmønsteret, og det har indtil videre altid været Bly-syre der kommer ud med det bedste resultat i den sammenligning.

LiFePo4 12V batteri med BMS vist
LiFePo4 3,2V 100Ah
LiFePo4 12V batteri med indbygget BMS